Jdi na obsah Jdi na menu
 


VLASTNOSTI LÁTEK - vzduch, hoření

20. 9. 2013

 

Na páteční prvouku se vždy moc těšíme. Děti mají slíbeno, že když zvládneme během týdne práci, tak si poslední páteční prvouku zpestříme vždy nějakým zajímavým zkoumáním. Minule jsme se zabývali tajným písmem, dnes to bylo hoření ve sklenici.

  • Ptala jsem se dětí, co potřebuje svíčka, aby hořela? (kyslík)
  • Odkud ho vezme? (ze vzduchu)
  • Co se stane, kdybych svíčku přiklopila sklenicí? (svíčka zhasne)
  • Zhasne ta svíčka hned? (ne, až po spotřebování kyslíku ve sklenici).

To byly naše úvodní otázky, ale čekalo nás toho daleko více. Připravili jsme si hluboké talíře s obarvenou vodou. Doprostřed jsme dali hořící svíčku a tu jsme po nějakém čase přiklopili sklenicí. Děti viděly, že svíčka zhasne, jakmile se spotřebuje kyslík. Tím se ve sklenici vytvoří podtalk, který nasaje vodu. Sloupec vody je výše, než byla původně voda na talíři. Pokus jsme opakovali a měnili velikost sklenice. Předem jsme odhadovali, co se stane. Myslím, že těžko popíšu, jak nadšené byly děti. Podívejte se na fotky a taky to uvidíte.  

cimg8898.jpg

cimg8900.jpg

cimg8906.jpg

Fotogalerie s průběhem pokusu.