Jdi na obsah Jdi na menu
 


Práce s daty nás baví

23. 5. 2015

img_20150520_090542.jpgMinulý květnový týden jsem věnovali práci s daty. Pro mnohé je toto téma nezajímavé a nudné, ale nás hodně bavilo. Byla jsem ráda, že všechny děti se chopily práce s nadšením a prošly si tak celým procesem od sběru dat, jejich zápis až po vytvoření grafu.

Na fotografiích je vidět, jak žáci mezi sebou spolupracují a často i nahlížejí k sousedovi, aby si porovnali práci a nasbírali tak další zkušenosti.img_20150521_093138.jpg

Jakmile jsme práci dokončili (čtvrtek 21. května 2015), téhož dne jsem se účastnila školení k H-MAT (Hejného matice). Všechny práce jsem vzala s sebou a tajně doufala, že třeba někdo z týmu pana profesora bude mít čas a chuť se alespoň na chvilku na práce dětí podívat. To vše s vědomím, že je to přání více než odvážné a spíše nesplnitelné .... Prostě další můj nápad spíše z kategorie sci-fi.  Zvláště, když sami autoři učebnice cestují přes půl republiky a mají za sebou půldenní školení pro učitele...

img_20150521_175256.jpgNeskutečně si vážím toho, že pan profesor sám osobně věnoval svůj drahocenný čas dětem. Se zájmem si každou jednotlivou práci prohlédl a dětem připsal vzkaz, pochvalu, svou odpověď na výzkumnou otázku, v jednom případě i na míru vytvořil pro naši Klárku úlohu. Práce si se zájmem také prohlédla  spoluautorka učebnice matematiky doc. Jirotková.

Jsem ráda, že práce dětí dostala tak mnohem větší rozměr a neskutečně za tuto zpětnou vazbu pro děti děkuji.Oba autoři učebnic jsou pro děti  známé osoby, protože nás navštívili již ve 2. ročníku

Děti hned této zpětné vazby využily a domohly se do žákovské nejen jedničky, ale i pochvaly. Prý když to ocenil  i sám pan profesor ... :-)). Moc ráda jsem jim zapsala oboje, však si to taky za ty 3 hodiny práce s plným nasazením děti zasloužily.

 

Poznámkaimg_20150521_091053.jpg

  • Klárce její úlohu spousta dětí záviděla.
  • Nicméně jsme se dohodli, že nejdříve bude řešit Klárka, poté se podělí o  úlohu i s ostatními dětmi.
  • Stejně mnohé děti Klárce přes rameno nahlížely a nad rámec svých povinností se ještě ze všech sil snažily přijít záhadě na kloub. Takže je mi jasné, že z povídání ve vlastivědě děti si moc neodnesly ... :-)). Ale chápu to a matice fandím.
  • Výsledek? Máme vyřešeno, ale jednoduché to teda rozhodně nebylo :-)).

 

 

Jak jsme práce  tvořili?img_20150521_184434.jpg

1. den:

  • povídali jsme si o zpracování dat
  • co vše je potřeba udělat, abychom data získali
  • jak se dají přehledně zaznamenat výsledky apod.
  • zkusili jsme si projít celým procesem jako třída, kdy jsme zkoumali náš oblíbený předmět ze čtyř možností (TV, Ma, Př, AJ) 

 

2. den:

  • nastal den, kdy se z dětí stali tazatelé a výzkumníci
  • děti samy si vymyslely svou výzkumnou otázku
  • na stírací tabulku si formou čárek značily odpovědi všech žáků ve třídě
  • na formát A4 žáci zapsali svou otázku a zjištěná data zapsali do tabulky

 

3: den:

  • děti doplňovaly piktogram, přičemž se mnozí snažili vymyslet charakteristický obrázek, který korespondoval s jejich výzkumnou otázkou
  • vytvořili sloupcový graf
  • někteří si ještě stihli celou práci doplnit ilustrací

 

Matematické zkoumání dat je tak další do mozaiky našich výzkumů, protože nás čeká výlet do světa techniky v Ostravě.

Fotogalerie zde:

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář